fredag 8. mai 2015

Å mase på Cartoon Network, Nickelodeon og Viaplay etter klassiske tegnefilmer

Da var det på tide med litt syt! Det er en del serier jeg savner sterkt, men som ikke kan fås tak i på noen som helst måte. Ingen VHS/DVD-utgivelser, ingen episoder på strømmetjenester og ingen repriser på TV. Den eneste løsningen blir å gå direkte til kilden, noe som kan bli utfordrende.




Cartoon Network var positive i starten og sa de skulle levere forslagene mine videre til kanalbestyreren. Jeg etterspurte "Mike, Lu & Og", "Ed, Edd & Eddy-filmen" og "To Teite Bikkjer", og alle tre dukket opp på kanalen etter noen få uker. Jeg var mildt sagt imponert over innsatsen deres! Etter min femte e-post (på 2 år) fikk de tydeligvis nok av meg, da de sluttet å svare på meldingene mine fullstendig. Samtidig forsvant kundeservice e-postadressen deres etter at "Cartoon Networks" offisielle nettside ble helrenovert, så telefon ble den eneste muligheten igjen. Nervene mine tillot ikke det.


Nickelodeon, på en annen side, svarte aldri på meldingene mine. Ikke i 2004, ikke i 2008, heller ikke i 2013. Det er null hensikt å ha e-postadressen utlyst hvis de ikke orker å ta seg bryet med å svare på noen få enkle spørsmål. Den første meldingen jeg sendte dem var når jeg var 12, hvor jeg spurte om hvorfor de dubbet "Svampebob Firkant" på nytt igjen. Jeg fikk ikke svar på dette før i 2014, da jeg tok kontakt med "Kim Fangen" og personlig spurte han om dette.




Men så ble strømmetjenester populært i Norge, og både Viaplay og Netflix hadde et lite utvalg 80/90-tallsserier. Jeg chattet med Netflix, og de var svært hjelpsomme og skulle videresende mine forslag til sjefen. Men... ingenting av det jeg spurte om dukka opp.

Viaplay ga samme respons, men gjorde ikke stort mer enn Netflix. Men plutselig, noen få år senere, skjedde det noe fantastisk: fire av seriene jeg hadde mast etter, i flere ÅR, var endelig her! 

Moralen er: mas nok med jevne mellomrom, så får du resultater! Om det kan ses på som masing å sende et par meldinger i året til disse kanalene kan vel diskuteres, men gi det en sjanse!

4 kommentarer:

  1. Hva med "Keiserens Nye Skole" ? det programmet var fantastisk morsomt, men jeg finner det ingen plass, å i hvert fall ikke på norsk. synes det er veldig trist, da jeg var superglad i den serien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Serien går fortsatt på Disney Channel, men 05:00 om morgenen. Hvis du er hypp på å se det igjen, må du tidlig opp!

      Slett
  2. Så Kim Fangen fortalte deg hvorfor Svampebob ble dubbet på nytt? Kan du fortelle meg hva han sa? Jeg har også lurt på dette siden jeg var liten.

    Og vet du om det går an å finne den gamle dubben noe sted?

    SvarSlett
    Svar
    1. Han kom med et veldig kortfattet svar. Han fortalte at NRK synes stemmen hans var plagsom, så de byttet ham ut med Trond Teigen. Han hadde stemmen i de tre første sesongene, pluss få episoder av den fjerde. For å ikke skape forvirring, dubbet de hele serien på nytt slik at stemmeskifte ikke skulle bli lagt merke til av nye seere.

      Slett