tirsdag 10. november 2015

Bob i Flasken - En glemt klassiker

Jeg velger i dag å nevne en kjær serie som stod meg nær, men som ingen husker eller ser ut til å bry seg om: Bob i Flasken. Flere ganger har jeg prøvd å søke på google, men aldri har jeg fått et eneste relevant resultat. Allerede ved første øyekast på profilen min merker dere nok at jeg liker denne figuren litt mer enn de fleste, da profilbildet mitt er av hovedpersonen i denne serien.

Dette er en japansk animasjonsserie, kalt "Hakushon Daimaou" (Hakushon = Lyden av et nys, Daimaou = Stor Trollmann). Serien gikk på Fox Kids og "Barnetreern" tidlig om morgenen, rundt 06:30-tiden fra 2000-2003.

Serien handlet om en ånd ved navn "Bob" som bor i en mystisk flaske med et rart ansikt. En dag rusler en gutt opp på sitt støvete loft og nyser... Det er da Bob dukker opp og forklarer at han er en ånd som kan oppfylle ønsker. MEN, for hvert ønske han skal oppfylle vil Bob ha hamburgere (eller, rettere sagt, karbonader). Avhengig av humøret hans kunne det variere fra én karbonade til flere dusin. Bob hadde en halvveis rasistisk "inder" stemme, med rulling på r'en, dårlig grammatikk og utenlandsk uttale. Hadde nok ikke vært helt innafor i dag, men dette var mer eller mindre standard procedure på den tida. 

Mange vil si seg enig i at introen er hysterisk, og samtidig en av de beste sangene de har hørt. Jeg husker ikke teksten 100%, men refrenget var slik: "Bob, Bob-Bob i flasken er en ånd. Bob, Bob-Bob i flasken lager et lite vennskapsbånd". Dessverre har jeg ikke et eneste opptak av denne serien, men noen år tilbake lastet noen opp introen på svensk: https://www.youtube.com/watch?v=3LUzxoollTs. Dette er det beste jeg/vi kan håpe på frem til noen snubler over et gammelt opptak på en kassett de glemte at de hadde.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar